Auto koplietošana – vai risinājums pilsētā

By | October 31, 2022

Auto koplietošana ir īstermiņa auto nomas paveids. Tās ietvaros maksa par auto lietošanu ir atkarīga no tās īres minūtēm vai stundām. Daļa  auto koplietošanas firmu liek maksāt ne tikai par laiku, bet papildus pieprasa maksu arī par nobrauktajiem kilometriem. Šis pakalpojums var būt izdevīgs situācijās, kad auto ir vajadzīgs tikai uz dažām stundām līdz vienai dienai, bet ne ilgtermiņā.

Kādas ir auto koplietošanas priekšrocības?

Auto koplietošanas risinājumi būs izdevīgi, galvenokārt, trīs situācijās:

  • Auto mēnesī ir vajadzīgs vien dažas stundas vai dienas;
  • Dzīvojat Rīgā un nav nepieciešams veikt lielus attālumus.
  • Nevēlaties pirkt savu auto.

Ja šie apstākļi sakrīt, apsveicam. Iespējams, jums ir vērts atteikties no sava personīgā auto vai nepirkt tādu, ja šādu iespēju apsvērāt.

Izvēloties auto koplietošanu jums nebūs jāuztraucas par auto remontu, tehniskām apkopēm, nodokļiem u.c. jautājumiem, kas saistīti ar auto uzturēšanu darba kārtībā. Automašīnu koplietošanas platformas visu paveiks jūsu vietā. Arī drošības naudas apmērs būs zemāks kā īstermiņa nomām un nebūs papildus jāpērk arī apdrošināšana.

Piemēri

  • Carguru lētākajā variantā ļauj iznomāt auto uz dienu par 45 EUR, pie nosacījuma, ka nebrauksiet vairāk par 120 km. Ja brauksiet tālāk par katru nākamo kilometru būs jāmaksā 0,18 EUR.  Izvēloties laika tarifu ir jāmaksā no 0,28 EUR/min vai 9,99 EUR/h (jāizvēlas tarifs iepriekš).
  • Fiqsy ļauj, samaksājot 47 EUR, lietot auto 24 stundas un nobraukt ne vairāk kā 100 km. Par katru nākamo kilometru ir jāmaksā 0,16 EUR. Izvēloties laika tarifu ir jāmaksā 0.28 EUR/min vai 9.70 EUR/h (jāizvēlas tarifs pirms braukšanas uzsākšanas).

Katrai platformai ir savi nosacījumi auto saņemšanai un atdošanai. Lielākoties, tiek prasīts, lai auto pēc lietošanas tiktu novietots konkrētās stāvvietās, nevis vienkārši atstāts, kur pagadās. Svarīgi piezīmēt, ka Fiqsy apņemas piegādāt auto uz jums vēlamo vietu Rīgā, ja plānojat tērēt vairāk par 10 EUR (var būt spēkā dažādi reģionālie ierobežojumi).

Paralēli šiem piedāvājumiem tirgū darbojas arī citas koplietošanas platformas, no kurām vēl varētu pieminēt CityBee. Arī šeit tarifu plāns ir līdzīgs abiem iepriekšējiem un,  ja plānojat izmantot šo iespēju, ir vērts salīdzināt arī tās izmaksas. Īpaši jāizceļ Oxdrive, kas piedāvā nomāt Tesla Model 3, taču to cena, salīdzinot ar visiem pārējiem, ir nekonkurētspējīga (~100 EUR/dienā).

Auto koplietošanas platformu trūkumi

Neelestīga cenu politika

Galvenā pretenzija pret koplietošanas platformām ir to cenu politika, kas ir klaji neizdevīga ilgtermiņa lietošanai. Auto vadītāji, kas vēlas iznomāt auto uz mēnesi vai ilgāku laiku šajās platformās būtiski pārmaksās. Salīdzinoši Mobire piedāvā nomas auto pat par 199 EUR/mēnesī, pie nosacījuma, ka tiek noslēgts ilgtermiņa nomas līgums. Līdzīgi kā koplietošanas platformās arī šeit lietotājam ir jāsedz tikai fiksēts maksājums un visu pārējo paveic auto nomas firma.

Izmaksas varētu būt zemākas

Ja salīdzina Fiqsy un Garguru ar tradicionālām īstermiņa nomām, tad to cenu piedāvājums par vienas dienas nomu ir apmēram līdzīgs vai dārgāks. Tiem, kas gatavi nomāt arī vairāk kā 5 – 10 gadus vecu auto, ir iespēja īstermiņa nomās atrast izdevīgāku piedāvājumu (pat par 25 EUR/dienā).

Ierobežots piedāvājums

Auto nomas Rīgā ir daudzas un dažādas. Katrs, kas vēlas iznomāt auto var atrast automašīnu plašā cenu amplitūdā. Savukārt koplietošanas platformu skaits ir gandrīz uz vienas rokas pirkstiem saskaitāms un piedāvāto auto modeļu klāsts ir neliels. Tiesa, viņu aizstāvībai jāsaka, ka tiek piedāvāti tikai jauni vai ļoti mazlietoti auto teicamā tehniskā kārtībā, kā arī atsevišķi elektroauto modeļi, kas ir pozitīvi.

Drošības riski

Koplietošanas platformās automašīna tiek iznomāta ar aplikācijas palīdzību, kas automātiski palielina krāpniecības riskus. Plašsaziņas līdzeļos jau esam redzējuši ziņas, ka auto pie stūres sēž cilvēks, kurš to nedrīkstētu darīt. Jā, platformas cenšas ar šādām parādībām cīnīties, bet riski tāpat ir lielāki nekā tradicionālās nomās.

Secinājumi

Auto koplietošanas platformas ir salīdzinoši jauns pakalpojums Latvijā, taču tā popularitāte pakāpeniski palielinās.  Cilvēkiem, kam transportlīdzeklis ir nepieciešams vien epizodiski, nelielu attālumu veikšanai galvaspilsētā koplietošanas platformas varētu būt noderīga alternatīva. Ja jābrauc ir regulāri un jāveic lieli attālumi ir jāmeklē citi risinājumi – ilgtermiņa noma vai auto iegāde.

Pozitīvi, ka šobrīd šajās platformās ir iespējams izmēģināt arī elektroauto Renault Zoe (Fiqsy), Tesla Model 3 (Oxdrive). Ceram, ka pārskatāmā nākotnē Teslas modeļu noma kļūst lietotājiem pieejamāka.