Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju pa Latvijas autoceļiem pārvietojas vairāk kā 715000 transporta līdzekļi, no kuriem tikai 17 ir elektroautomobiļi. Kādi ir iemesli ? To pēta auto portāls oscareo.lv. Ja Tev pieder ar elektrību darbināms transporta līdzeklis, ieraksti savu pieredzi komentāros.
Kādēļ elektroauto Latvijā nav populāri ?
Diskutējot par elektro auto ieviešanu Latvijā un tās trūkumiem, kā viens no pirmajiem argumentiem vienmēr parādās izmaksas. Šķiet nav nekāds pārsteigums, ka iedzīvotāji vairāk nekā valsts seko tam, cik lielas ir reālās transportlīdzekļu, to apkopes un uzturēšanas izmaksas. Aplūkosim šos jautājumus nedaudz tuvāk.
Elektroauto cena
Šobrīd pērkot ar elektromotoru darbināmu transportlīdzekli ir jārēķinās, ka tas izmaksās aptuveni 1,5 reizes dārgāk. Šis arguments nenoliedzami nosver pircējus par labu benzīna vai dīzeļa dzinēja iegādei.
Auto uzlādes stacijas
Latvijas teritorijā 2014. gadā bija izvietoti vien 10 elektromobiļu uzlādes punkti. Tie visi koncentrējās ap lielākajām Latvijas pilsētām, padarot pārvietošanos ārpus urbānās vides maz iespējamu. Tiesa, šajā jautājumā situācija varētu mainīties, jo vairākas pašvaldības jau apsver iespēju pirkt mašīnas ar elektrodzinējiem darba pienākumu veikšanai.
Elektroauto uzlādēšanas izmaksas
Aprēķini liecina, ka elektromobiļa uzlāde izmaksā vidēji trīs eiro uz 100 kilometriem. Auto var uzlādēt bez maksas, ja apmeklē Latvenergo stāvvietu, kur pieejama bezmaksas uzlādes stacija. Vērts gan pieminēt, ka šajā aprēķinā netiek iekļauts akumulatora bateriju nolietojums, kas ir vidēji 8 eiro uz 100 kilometriem. Pievienojot šos datus varam secināt, ka elektroautomašīnas pārvietošanās patiesās izmaksas veido vidēji 11 eiro uz 100 kilometriem. No otras puses, arī parastajiem dzinējiem neviens nerēķina nolietojumu, līdz ar to datu salīdzināmība nav pilnīga.
Kad Latvijas iedzīvotāji varētu izlemt par labu elektroauto ?
Vien retā publikācija par ar elektrību darbināmiem transporta līdzekļiem Latvijā pievēršas jautājumam par iedzīvotāju pirktspēju. Atšķīrībā no turīgajām rietumu valstīm, kur daudzi pērk jaunus auto kredītā uz 3 vai 5 gadiem, Latvijas autoparka vidējais vecums ir 10 – 15 gadi. Transporta līdzekļi tiek pirkti lietoti vai labākajā gadījumā mazlietoti, kas ir ievērojami lētāk. Ņemot vērā, ka elektromobiļi ir salīdzinoši jauns produkts un elektrobateriju nolietojums iestājas daudz ātrāk kā pēc 10 gadiem, lietoti elektro auto pagaidām nav pieejami. Viss iepriekš minētais padara invotaīvu transportlīdzekļu ieviešanu par mazu iespējamību.
Izņēmums – valsts uzņēmumi un privātie uzņēmumi, kas darbojas, galvenokārt, pilsētā. Šie divi subjekti ir un būs spējīgi pirkt automašīnas uz parāda. Atkarībā no tā, kurš auto līzings Latvijā izvēlētēts – operatīvais vai finanšu līzings, uzņēmumi varēs iegādātāties auto par to veicot ikmēneša maksājumu. Parastajiem iedzīvotājiem šādi pirkumi joprojām saglabāsies tāls un neaizsniedzams sapnis, vismaz pagaidām.